Кількість хворих на коронавірус у світі перевалила за 1,4 млн – офіційно зареєстровано 1 431 900 хворих. Щодня ця цифра зростає на десятки тисяч.
Уряди різних країн вживають безпрецедентні заходи, щоб стримати епідемію коронавірусу, у тому числі, й в тюрмах. Зокрема, в Ірані тимчасово звільнили 85 тисяч засуджених, у Франції більше 6 тисяч засуджених за незначні злочини і ті, кому до кінця відбування терміну покарання залишилося менше місяця, вийшли на свободу, у Великій Британії звільнили 4 тисячі ув’язнених, які не вчиняли насильницькі злочини, у США прийняли рішення почати випускати більше ув’язнених з-під варти під домашнє ув’язнення.
8 квітня. Карантин в Україні триває 28-й день. В пенітенціарній системі досі не вжиті жодні заходи щодо зменшення кількості тюремного населення, перш за все, з числа найбільш уразливих до COVID-19 категорій.
Усього в установах виконання покарань України перебуває 52 тисячі людей: близько 32 тисяч засуджених і до 20 тисяч у СІЗО. Ще 28 тисяч – це персонал слідчих ізоляторів і колоній.
Досвід розвитку епідемій у пенітенціарних закладах та установах змушує бити на сполох щодо поширення COVID-19 серед ув’язнених. Наслідки зволікання можуть бути катастрофічними. Нести за них відповідальність система на сьогодні не готова.
Згідно рекомендацій міжнародних організацій, а також досвіду інших країн, перше, що має зробити пенітенціарна система в умовах поширення епідемії, – скоротити кількість утримуваних в установах виконання покарань та СІЗО.
Така ситуація потребує оперативного реагування Уряду України, Верховної ради, Офісу Президента, з використанням усіх законодавчо урегульованих механізмів звільнення людей з установ виконання покарань.
Зараз мова йде не про те, який механізм краще. Питання полягає у тому, як до спалаху коронавірусу в пенітенціарній системі встигнути розвантажити установи виконання покарань. Найоптимальніший варіант, який ми зараз бачимо, – застосувати одночасно кілька механізмів, зокрема:
УМОВНО-ДОСТРОКОВЕ ЗВІЛЬНЕННЯ
Цей механізм передбачає зменшення на період карантину строків відбуття покарання, після відбуття яких засуджені можуть звільнитися умовно-достроково.
За попередніми підрахунками орієнтована кількість засуджених, до яких може бути застосовано умовно-дострокове звільнення від відбування покарання, складатиме близько 14-15 тисяч осіб.
Перешкоди: цей процес включає підготовку документів, розгляд спостережними комісіями, проведення судових засідань, тому є довготривалим.
АМНІСТІЯ
6 березня у Верховній раді зареєстрували законопроєкт про амністію у 2020 році.
За попередніми підрахунками, якщо він вступить у дію, 960 засуджених зможуть вийти на волю. Це – 3% від усіх засуджених, які відбувають покарання у виправних установах.
Наразі маємо пропозиції, як збільшити кількість звільнених до 10 тисяч із застосуванням цього механізму.
Для цього необхідно розширити категорії засуджених, яких можна амністувати.
Зокрема, включити до них людей з групи ризику, а також тих, хто не становить значного ризику для суспільства.
Це:
— люди віком 60 років та понад 60 років;
— хворі на хронічні обструктивні захворювання легень, астму;
— хворі на туберкульоз;
— імунокомпрометовані особи (онкологія, ВІЛ/СНІД, трансплантація органів, імунодефіцити різних ґенезів, довгий прийом кортикостероїдів та інших препаратів з імуносупресивним ефектом);
— люди з ожирінням (індекс маси тіла 40 та вище);
— люди з діабетом;
— хворі на серцево-судинні захворювання (середньої та більше тяжкості);
— особи з хронічними захворюваннями нирок (з них: на гемодіалізі — хвороби печінки (включно з вірусними гепатитами);
— вагітні.
А також:
— засуджені та обвинувачені за статтею 309, частиною першою статті 307, статтею 317 КК України (наркостатті);
— засуджені та обвинувачені у вчиненні злочинів у сфері економічної діяльності (статті 199 – 233 КК України);
— засуджені та обвинувачені у вчиненні крадіжки (окремо за частинами 1, 2, 3, 4 статті 185 КК України);
— засуджені, яким до закінчення строку покарання залишилося 3 та менше місяців;
— засуджені, які тримаються у виправних центрах (відбувають покарання у виді обмеження волі).
Перешкоди: розгляд проєкту закону під питанням. Сьогодні має відбутися засідання профільного комітету Верховної ради. Однак у порядок денний не включене питання щодо амністії.
ПОМИЛУВАННЯ ПРЕЗИДЕНТА
Для застосування цього механізму необхідно направити на всіх осіб з групи ризику в офіс президента матеріали для розгляду питання про застосування помилування.
Перешкоди: велика кількість матеріалів та обмежені можливості офісу президента України щодо їх опрацювання; додаткове навантаження на установи виконання покарань з підготовки повного пакету матеріалів. Додається ще один орган розгляду – Комісія при президентові.
Закликаємо Уряд, правозахисні організації, неурядовий сектор, усіх небайдужих не допустити трагедії, вжити всі можливі превентивні заходи і прийняти нехай і непопулярні, але такі рішення, що дозволять врятувати десятки тисяч життів.
Час увімкнути турборежим і запустити процес вже зараз.